~


~_^ B.e.t.t.e.r.m.e.n.t ~_^

what make people become more better and better? What make them be the Best?What make them inspired by others?
What make them Success?

31 December 2012

Perjuangan


Aishah  Al- Humaira’
Kecilnya ditemani baginda,
Pembesarannya sangat terjaga,
Cantiknya tak didedahkan begitu sahaja
Hanya ilmu dan akhlaknya buat tatapan semua.

Cintanya pada Rasulullah nan tinggi 
Pada Allah Swt apatah lagi,
Sunnah Rasulullah diamalkan di segenap segi,
Istiqomah Ibadahnya mengadap Sang Hakiki

Kompetensinya tinggi,
cerdiknya selalu diuji,
ketokohannya terbukti,
bukan sekadar sebagai isteri,
tapi juga sebagai perjuang Islami.

Rantai yang hilang dicari,
Fitnah yang hebat dia dapati,
menjadi sebab kepada pemudi,
untuk serius menjaga diri,
dalam setiap segi, budi pekerti,
dalam perjuangan apatah lagi.
Namun, ia tidak menghalang suburnya Ukhuwwah dan amal Islami,
apatah lagi, sehingga membantut dakwah, perjuangan kita ini.

Cintanya menjadi teladan
kasih dia hamparkan tiada sempadan
tiada lain demi tiada bukan,
demi keredhaan tuhan.

Tabahnya menunggu  Si suami pulang,
walaupun tiada berita dari medan perang.
adakah kita bisa menunggu dengan tenteram?
Andai suami yang dicintai masih belum pulang.
walaupunn kita tahu dia hanya ke program.
Adakah pulangnya disambut dengan senyuman riang,
atau dihadiahkan muka masam?


Mulianya dia,
dialah Isteri Rasulullah saw.
Istimewanya dia,
Tinggi semangat juang,
Cantiknya dia,
Wajahnya kemerah-merahan,
Pesonanya,
pada Akhlak dan keimanan,
kuatnya dia mempertahankan kalimah tuhan,
ilmu didada menjadi persiapan,
keyakinan padaNya, asas keTaqwaan.


She beloved by The Creator,
She trusted by her husband,
She cared by her father,
Her beauty  not only by the name,
Her outlook, her face, her manners, her language come together.

She cares our beloved prophet SAW.
She transmitted  many ahadiths,
She guides many women in their gender matters,
She is the example of a young couple,
She is ummul mukminin,
and she is,
Aishah Al-Humaira.



Nurul Huda Mamat
BHSc.PSYCHOLOGY


23 December 2012

Allah adalah Hakim Tertinggi

10:7

Sesungguhnya orang-orang yang tidak menaruh ingatan akan menemui Kami (pada hari akhirat untuk menerima balasan), dan yang reda (berpuashati) dengan kehidupan dunia semata-mata serta merasa tenang tenteram dengannya, dan orang-orang yang tidak mengindahkan ayat-ayat (keterangan dan tanda-tanda kekuasasaan) Kami, - Surah Yunus: 7
SubhanALLAH..

Sungguh, Dia lah Yang Maha dalam segalanya.
Dia maha membolak balikkan hati..kerana dia menciiptakan hati kita. dia mengetahui apa yg ada dalam hati kita. Maha Mengetahui.. Aku yakin, dia pasti tidak akan menzalimi hambanya. Apatah lagi menzalimi perjuangan Islam. melainkan hambanya sendiri menzalimi diri sendiri. Membuat maksiat disana mahupun  "disini" (dalam hati).

Dalam kehidupan sebagai abnaul harakah, "statik" itu pelik. Maka benarlah. Tidak akan pernah statik. itu adalah perjuangan. Tidak pernah sakit juga bukanlah perjuangan. Hanya merasai kemanisan juga bukanlah perjuangan. kerana Berkorban itu, adalah melepaskan yg disayangi, untuk berbakti. Ada yg berkorban masa, wang dan tenaga, ada yg berkorban idea. Semua adalah pengorbanan. Namun ada yg sia-sia, ikhlas entah kemana. Pahit sahaja yg terasa. tiadakah ubatnya? Ada. Allah.  Bukankah keyakinan itu penting.. Allah tidak zalim. Dia sudah berkali-kali kata, Dia membeli kita dengan syurga. Dia juga berkata, jihad (pengorbanan) kita untuk diri kita. bukan untuk dia... Allah mengaturkan segalanya adalah untuk kebaikan kita. Dia tunjukkan jalan terbaik pada kita. Dia hanya minta sikit jer.  Ingat pada Dia. zahirkan ingatan kita melalui tindakan-tindakan kita. Hanya di didunia...

_____________________________________________________________________

Once i become a leader, i want all workers come early to work. No chit-chatting during work-hours. everybody  must be punctual and proactive.  I want everybody wear black only and no short-sleeves. 
no jeans. and all salary increased from 2900 to 3###.                                 



This is my ideal work background..
owhh.. semua pasti akan ikut..sebab gaji dh bertambah!!
_____________________________________________________________________


Andai pahala seperti gaji, yg dapat dilihat, mesti ramai yg nak kan?? malah diminta lagi jaminan.
Pahala x nampak... bagaimana nk minta jaminan? argghhh..
Sahabat, keyakinan pada Allah itu tak perlu jaminan sedemikian. Janji Allah pasti benar. Lihatlah contoh disekeliling kita. ..Betapa ramai berjuang mendapatkan apa yg mereka inginkan.
namun tidak pernah puas. tak pernah cukup. Apa yg mereka inginkan?

Adakah sama dgn kita? Mereka ingin harta bertimbun, baru rasa bahagia.
Kita, kita inginkan Syurga. Namun, syurga nikmat "disana". Di dunia? Banyak lagi nikmat-nikmat Allah. mengapa kekayaan harta sahaja menjadi ukuran? Ketenangan itu lebih besar. Kesihatan, Ilmu dan banyak lagi. Kenapa tidak diambil  kira ? Kita ingin Syurga. Maka ambil lah jalan kesana. andai dalam perjalanan itu engkau dapati kekayaan yg diredhai, itu adalah bonus. Tapi, jika Bonus itu engkau dapati dengan keluar dari landasan, maka itu bukan lagi layak dipanggil bonus, tapi "niqmah". Ia bukan nikmat. Jika jatuh dari landasan,  perjuangan bukan lg pada tempatnya, maka tiada lagi nilainya disisi Allah. Bukan redhaNya engkau cari. Bukan Syurga Allah engkau ingin masuki.
 Jika engkau yakin telah kembali, maka pada Allahlah engkau kembali. Pandangan manusia itu usahlah engkau berati (terlebih peduli). Yang Maha Menghukum bukanlah manusiawi, tapi Allah Rabbul 'izzati.

At-Tawbah: 14-16
Perangilah mereka, nescaya Allah akan menyeksa mereka dengan (perantaraan) tangan kamu, dan Allah akan menghinakan mereka serta menolong kamu menewaskan mereka, dan Ia akan memuaskan hati orang-orang yang beriman.

Dan Ia juga akan menghapuskan kemarahan hati orang-orang yang beriman itu, dan Allah akan menerima taubat orang-orang yang dikehendakiNya; dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Adakah kamu menyangka, bahawa kamu akan dibiarkan (dalam keadaan kamu yang ada itu), padahal belum lagi terbukti kepada Allah (sebagaimana yang diketahuiNya) orang-orang yang berjihad di antara kamu dan yang tidak mengambil teman-teman rapat (untuk mencurahkan rahsia kepada mereka), selain daripada Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman? Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu kerjakan.

20 December 2012

Quite lots yeah ii !!!

Terima Kasih Teman

H: Semakin ku mendekat, semakin ia menjauh

A: x faham, kenapa?

H: Puzzle, semakin menyerupai, semakin menyerabut lihatnya. Apakah teka- teki harus dibiarkan x terjawab, maka ia mengurangkan rasa ingin tahu? Alangkah indahnya hidup, jika lumrahnya begitu..

A: Jika teka-teki terus ditinggalkan tanpa jawapan..pasti pertanyaan demi pertanyaan akan terus menghantui.. jangan biarkan ia terusan begitu, kerana pasti sakit dirasai,, dah kenapa pula ni?

H: haha.. Sungguh indah jika ia begitu. Tidaklah aku menjadi kelu.. Terasa malu ingin bertemu tuhanku, jika keadaan berterusan begitu..

A: bersabarlah atas kesabaran.. semoga Dia permudahan segala urusan yg mengganggu fikiranmu.. :)

H: Terima kasih wahai teman, kerana cuba mendamaikan hatiku, moga Dia perkenan, maka tenanglah jiwaku. Andai ku bisa terbang, ingin sahaja ku pergi memeluk ibuku, biar sebentar, ku tinggalkan kota yg menyerabutkan  fikiranku.

A: Bersabarlah sahabatku, aku disini akan sentiasa mendoakanmu..terus thabat dlm mengemudi kapal kehidupan yg penuh gelombang dugaan untuk sampai ke Jannah.

H: Amin..

nampak seronok, mencabar, namun dihati mereka, Allah maha Mengetahui.

Cabaran dan dugaan adalah lumrah kehidupan. Makin kita explore, makin banyak persoalan. Kerana ilmu Allah itu lebih banyak dr air laut.. Apabila kau ketemu insan yg makin kau cuba memahami, makin dikau tidak mengerti, itu adalah cabaran.. Bukan mudah mengenali seseorang.. Kalau sekadar membaca pembawakan  (personaliti luaran), ya, memang mudah...

Psikologi memang bidangku. Namun, masih banyak perlu aku pelajari. dan ini adalah cabaran awal bagi aku. Jika aku lari, maka aku juga lari dari ujian kekentalan jiwa..
through out your life, learning never stop!!


hadapi, atau ia menghantui..



9:38
O you who have believed, what is [the matter] with you that, when you are told to go forth in the cause of Allah , you adhere heavily to the earth? Are you satisfied with the life of this world rather than the Hereafter? But what is the enjoyment of worldly life compared to the Hereafter except a [very] little.
9:39
If you do not go forth, He will punish you with a painful punishment and will replace you with another people, and you will not harm Him at all. And Allah is over all things competent.
9:40
If you do not aid the Prophet - Allah has already aided him when those who disbelieved had driven him out [of Makkah] as one of two, when they were in the cave and he said to his companion, "Do not grieve; indeed Allah is with us." And Allah sent down his tranquillity upon him and supported him with angels you did not see and made the word of those who disbelieved the lowest, while the word of Allah - that is the highest. And Allah is Exalted in Might and Wise.
9:41
Go forth, whether light or heavy, and strive with your wealth and your lives in the cause of Allah . That is better for you, if you only knew.
Add caption


9:42
Had it been an easy gain and a moderate trip, the hypocrites would have followed you, but distant to them was the journey. And they will swear by Allah , "If we were able, we would have gone forth with you," destroying themselves [through false oaths], and Allah knows that indeed they are liars.

At-Tawbah: 38-42



29:6
And whoever strives only strives for [the benefit of] himself. Indeed, Allah is free from need of the worlds.

Al-Ankabut:6

                                                Nahwan Nur Hidayah

Gema tasbih berbunyi sayup kedengaran
zikir dan tahmid menghiasi alam
alunannya yang merdu memuji Ilahi
damai di hati…
Dan sayup terdengar suara azan
memecah sunyi di subuh hari
mengalun merdu suara rindu
menusuk kalbu terasa sayu
Dengarlah adikku dengarlah temanku
dengarlah kakakku dengarlah abangku
dengarlah adikku dengarlah temanku
dengarlah saudara dengarlah semua
Hidayah Allah adakah terasa
kalau masih belum carilah segera
di mana-mana ia pasti ada
cuma diri kita mungkin menolaknya
Terdengar suara merdu
gema bak buluh perindu
memecah sunyi nan syahdu
menusuk terasa sayu

USAH TAKUT UNTUK BERJUANG, KERANA DARI KECIL KITA TELAH BERJUANG. BERJUANG UNTUK HIDUP DIDUNIA. DAN KINI, KITA BERJUANG UNTUK MENEMPAH TEMPAT DI SYURGA. LETIH DISINI HANYA SEMENTARA, KERANA HIDUP DISANA, TIADA AKHIRNYA.

Jumaat, 21 /12 / 2012, Campus Gombak.
Nurul Huda Mamat

17 December 2012

Quite lots yeah iii



Tiada daya untuk kuteruskan perhubungan ini

andai disini tamatnya kisah ini,
biarlah ia bermula dengan muhasabah diri.
bukan kata nista menjadi hiasan diri, 
bukan dusta menjadi penghibur hati,
tapi mencari KEAMPUNAN ILAHI,
agar perhubungan selepas ini, 
bukan seperti bara api,
yang mampu membakar diri.

Moga permulaan selepas ini,
bermula dengan keberkatan Ilahi,
biarpun banyak pahit telah kau tempuhi,
sama2 merendah hati,
koreksi dan muhasabahlah diri sendiri.
kami kini tak mampu berkata lagi,
kerana keputusan telah kalian sepakati,
kalian yakin, mahu berhenti disini.





Name:Dream World Colorful And Delighting Morning Sunrise Pictures Widescreen Wallpapers.jpg,May 3, 2009

13 December 2012

Do not blocking me !!


Just another sadness?


There is a place that I really wanna go,
A place that bountiful with blossom flower,
Lies under it a very clear running water.
Regardless how many people enjoy it,
still; clean and clear.
Peace

My heart,
blocked.
Unable to reach there in the dream.
So sad.
How cruel the people are,
making people dilemma,
think that it was the wrong choice.

Truth,
people have to strive for what they want.
Effort full control.

Remember,
The best plan is from Allah; He knows what is the best.

Dears, lend me your strength,
O my Lord, lend me Your Wise-ness
In this limited time,
allow me to do my best
With your guidance my Dear Lord.

Let me visit the place,
Let me enjoy the calmness,
Let me healthily enjoy the war,
pull out my strength to the utmost
Let me leave with the peace.
Beautiful memories and thankfulness to the Lord,
for giving me this life.

11 December 2012

Quite lots yeah!!!


boy, couple, girl, hands
Buat mu lelaki yg ku kasihi,
Mengenali hakikat hamba yg sebenarnya bukan mudah, bukan?
Ada masa ego terlalu utuh, id-nya apatah lg, menguasai minda.
Personality “tough” menambat hati wanita,

Lantas diusung ke sana ke mari,
Dalam lautan biru, dingin air menderu, hati jadi keliru
Dimana sifat kehambaan?, engkau keliru!
Dan engkau mencari hamba,


Duhai kasihku Kakak,
Utuhnya engkau dengan keagungan ilmu Dia
Terlupa dalam kealpaan; kecintaan pada dunia
Engkau kejari sepenuh hati tanpa berbelah bahagi
Kebahagiaan yg milikNya, engkau curi?


Natijahnya,
Engkau merana sendiri,
Sayangnya engkau hanya rasa ia adalah kelemahan diri,
Harus diperbaiki sebelum kau temui.
Lupakah engkau ia adalah nikmat dari Tuhan yang Maha Pemberi?


Ku simpulkan cerita ini,
Bukanlah hakikat hamba sahaja perlu kita kenali,
Bahkan tapi hakikat tuhan, ya Ilahi.


Moga langkah kita dituntuni, mengenali Rabbul I’zzati,
Dulu, kini dan nanti...
Sejarah biar menjadi saksi, kau robek kejahlan pd hari ini,
Nur-Ilahi,insyaAllah akan menerangi.

nurulhudamamat.blogspot.com
11/12/12
6.40 pm



beautiful as it gives man hopes for tomorrow. will the colors remember us the hell?
that will make people suffer from their mistakes; unrepentant?
repeated all over again.
mischief.




 Nahwan Nur: Gurisan Rasa

Hati rasa sayu
Melihatkan sikap hamba-Mu
Hati rasa syahdu
Memikirkan semua yang berlaku
Mengapa diburu nikmat yang di dunia
Sedangkan ianya tak menjanjikan bahagia
Gunakan mata hati
Leraikan mata nafsu
Dalam mencari erti kehidupan yang hakiki
Wahai Tuhan Yang Esa
Terbitkanlah semula
Rasa cinta mereka pada Islam
Jangan dibiarkan hidup mereka terleka
Menikmati rezeki-Mu yang ada
Peliharalah hati mereka
Agar tidak pudar disirna godaan..syaitan durjana
Ya Allah
Kurniakanlah keinsafan di hati mereka
Ya Rahman
Ikatkanlah hati mereka dengan iman
Ya Rahim
Mudahkanlah perjalanan hidup mereka
Agar bahagia dunia dan akhirat
Dilimpahi rahmat dicucuri berkat
Apa dayaku tak berkuasa
Untuk merubah segalanya
Kerana hidayah adalah milik-Mu
Yang tak terduga
Hanya pada-Mu ya Allah
Kuserahkan segalanya
Cetuskanlah rasa
Tunas keinsafan
Di hati mereka….