~


~_^ B.e.t.t.e.r.m.e.n.t ~_^

what make people become more better and better? What make them be the Best?What make them inspired by others?
What make them Success?

31 December 2012

Perjuangan


Aishah  Al- Humaira’
Kecilnya ditemani baginda,
Pembesarannya sangat terjaga,
Cantiknya tak didedahkan begitu sahaja
Hanya ilmu dan akhlaknya buat tatapan semua.

Cintanya pada Rasulullah nan tinggi 
Pada Allah Swt apatah lagi,
Sunnah Rasulullah diamalkan di segenap segi,
Istiqomah Ibadahnya mengadap Sang Hakiki

Kompetensinya tinggi,
cerdiknya selalu diuji,
ketokohannya terbukti,
bukan sekadar sebagai isteri,
tapi juga sebagai perjuang Islami.

Rantai yang hilang dicari,
Fitnah yang hebat dia dapati,
menjadi sebab kepada pemudi,
untuk serius menjaga diri,
dalam setiap segi, budi pekerti,
dalam perjuangan apatah lagi.
Namun, ia tidak menghalang suburnya Ukhuwwah dan amal Islami,
apatah lagi, sehingga membantut dakwah, perjuangan kita ini.

Cintanya menjadi teladan
kasih dia hamparkan tiada sempadan
tiada lain demi tiada bukan,
demi keredhaan tuhan.

Tabahnya menunggu  Si suami pulang,
walaupun tiada berita dari medan perang.
adakah kita bisa menunggu dengan tenteram?
Andai suami yang dicintai masih belum pulang.
walaupunn kita tahu dia hanya ke program.
Adakah pulangnya disambut dengan senyuman riang,
atau dihadiahkan muka masam?


Mulianya dia,
dialah Isteri Rasulullah saw.
Istimewanya dia,
Tinggi semangat juang,
Cantiknya dia,
Wajahnya kemerah-merahan,
Pesonanya,
pada Akhlak dan keimanan,
kuatnya dia mempertahankan kalimah tuhan,
ilmu didada menjadi persiapan,
keyakinan padaNya, asas keTaqwaan.


She beloved by The Creator,
She trusted by her husband,
She cared by her father,
Her beauty  not only by the name,
Her outlook, her face, her manners, her language come together.

She cares our beloved prophet SAW.
She transmitted  many ahadiths,
She guides many women in their gender matters,
She is the example of a young couple,
She is ummul mukminin,
and she is,
Aishah Al-Humaira.



Nurul Huda Mamat
BHSc.PSYCHOLOGY


23 December 2012

Allah adalah Hakim Tertinggi

10:7

Sesungguhnya orang-orang yang tidak menaruh ingatan akan menemui Kami (pada hari akhirat untuk menerima balasan), dan yang reda (berpuashati) dengan kehidupan dunia semata-mata serta merasa tenang tenteram dengannya, dan orang-orang yang tidak mengindahkan ayat-ayat (keterangan dan tanda-tanda kekuasasaan) Kami, - Surah Yunus: 7
SubhanALLAH..

Sungguh, Dia lah Yang Maha dalam segalanya.
Dia maha membolak balikkan hati..kerana dia menciiptakan hati kita. dia mengetahui apa yg ada dalam hati kita. Maha Mengetahui.. Aku yakin, dia pasti tidak akan menzalimi hambanya. Apatah lagi menzalimi perjuangan Islam. melainkan hambanya sendiri menzalimi diri sendiri. Membuat maksiat disana mahupun  "disini" (dalam hati).

Dalam kehidupan sebagai abnaul harakah, "statik" itu pelik. Maka benarlah. Tidak akan pernah statik. itu adalah perjuangan. Tidak pernah sakit juga bukanlah perjuangan. Hanya merasai kemanisan juga bukanlah perjuangan. kerana Berkorban itu, adalah melepaskan yg disayangi, untuk berbakti. Ada yg berkorban masa, wang dan tenaga, ada yg berkorban idea. Semua adalah pengorbanan. Namun ada yg sia-sia, ikhlas entah kemana. Pahit sahaja yg terasa. tiadakah ubatnya? Ada. Allah.  Bukankah keyakinan itu penting.. Allah tidak zalim. Dia sudah berkali-kali kata, Dia membeli kita dengan syurga. Dia juga berkata, jihad (pengorbanan) kita untuk diri kita. bukan untuk dia... Allah mengaturkan segalanya adalah untuk kebaikan kita. Dia tunjukkan jalan terbaik pada kita. Dia hanya minta sikit jer.  Ingat pada Dia. zahirkan ingatan kita melalui tindakan-tindakan kita. Hanya di didunia...

_____________________________________________________________________

Once i become a leader, i want all workers come early to work. No chit-chatting during work-hours. everybody  must be punctual and proactive.  I want everybody wear black only and no short-sleeves. 
no jeans. and all salary increased from 2900 to 3###.                                 



This is my ideal work background..
owhh.. semua pasti akan ikut..sebab gaji dh bertambah!!
_____________________________________________________________________


Andai pahala seperti gaji, yg dapat dilihat, mesti ramai yg nak kan?? malah diminta lagi jaminan.
Pahala x nampak... bagaimana nk minta jaminan? argghhh..
Sahabat, keyakinan pada Allah itu tak perlu jaminan sedemikian. Janji Allah pasti benar. Lihatlah contoh disekeliling kita. ..Betapa ramai berjuang mendapatkan apa yg mereka inginkan.
namun tidak pernah puas. tak pernah cukup. Apa yg mereka inginkan?

Adakah sama dgn kita? Mereka ingin harta bertimbun, baru rasa bahagia.
Kita, kita inginkan Syurga. Namun, syurga nikmat "disana". Di dunia? Banyak lagi nikmat-nikmat Allah. mengapa kekayaan harta sahaja menjadi ukuran? Ketenangan itu lebih besar. Kesihatan, Ilmu dan banyak lagi. Kenapa tidak diambil  kira ? Kita ingin Syurga. Maka ambil lah jalan kesana. andai dalam perjalanan itu engkau dapati kekayaan yg diredhai, itu adalah bonus. Tapi, jika Bonus itu engkau dapati dengan keluar dari landasan, maka itu bukan lagi layak dipanggil bonus, tapi "niqmah". Ia bukan nikmat. Jika jatuh dari landasan,  perjuangan bukan lg pada tempatnya, maka tiada lagi nilainya disisi Allah. Bukan redhaNya engkau cari. Bukan Syurga Allah engkau ingin masuki.
 Jika engkau yakin telah kembali, maka pada Allahlah engkau kembali. Pandangan manusia itu usahlah engkau berati (terlebih peduli). Yang Maha Menghukum bukanlah manusiawi, tapi Allah Rabbul 'izzati.

At-Tawbah: 14-16
Perangilah mereka, nescaya Allah akan menyeksa mereka dengan (perantaraan) tangan kamu, dan Allah akan menghinakan mereka serta menolong kamu menewaskan mereka, dan Ia akan memuaskan hati orang-orang yang beriman.

Dan Ia juga akan menghapuskan kemarahan hati orang-orang yang beriman itu, dan Allah akan menerima taubat orang-orang yang dikehendakiNya; dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Adakah kamu menyangka, bahawa kamu akan dibiarkan (dalam keadaan kamu yang ada itu), padahal belum lagi terbukti kepada Allah (sebagaimana yang diketahuiNya) orang-orang yang berjihad di antara kamu dan yang tidak mengambil teman-teman rapat (untuk mencurahkan rahsia kepada mereka), selain daripada Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman? Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu kerjakan.

20 December 2012

Quite lots yeah ii !!!

Terima Kasih Teman

H: Semakin ku mendekat, semakin ia menjauh

A: x faham, kenapa?

H: Puzzle, semakin menyerupai, semakin menyerabut lihatnya. Apakah teka- teki harus dibiarkan x terjawab, maka ia mengurangkan rasa ingin tahu? Alangkah indahnya hidup, jika lumrahnya begitu..

A: Jika teka-teki terus ditinggalkan tanpa jawapan..pasti pertanyaan demi pertanyaan akan terus menghantui.. jangan biarkan ia terusan begitu, kerana pasti sakit dirasai,, dah kenapa pula ni?

H: haha.. Sungguh indah jika ia begitu. Tidaklah aku menjadi kelu.. Terasa malu ingin bertemu tuhanku, jika keadaan berterusan begitu..

A: bersabarlah atas kesabaran.. semoga Dia permudahan segala urusan yg mengganggu fikiranmu.. :)

H: Terima kasih wahai teman, kerana cuba mendamaikan hatiku, moga Dia perkenan, maka tenanglah jiwaku. Andai ku bisa terbang, ingin sahaja ku pergi memeluk ibuku, biar sebentar, ku tinggalkan kota yg menyerabutkan  fikiranku.

A: Bersabarlah sahabatku, aku disini akan sentiasa mendoakanmu..terus thabat dlm mengemudi kapal kehidupan yg penuh gelombang dugaan untuk sampai ke Jannah.

H: Amin..

nampak seronok, mencabar, namun dihati mereka, Allah maha Mengetahui.

Cabaran dan dugaan adalah lumrah kehidupan. Makin kita explore, makin banyak persoalan. Kerana ilmu Allah itu lebih banyak dr air laut.. Apabila kau ketemu insan yg makin kau cuba memahami, makin dikau tidak mengerti, itu adalah cabaran.. Bukan mudah mengenali seseorang.. Kalau sekadar membaca pembawakan  (personaliti luaran), ya, memang mudah...

Psikologi memang bidangku. Namun, masih banyak perlu aku pelajari. dan ini adalah cabaran awal bagi aku. Jika aku lari, maka aku juga lari dari ujian kekentalan jiwa..
through out your life, learning never stop!!


hadapi, atau ia menghantui..



9:38
O you who have believed, what is [the matter] with you that, when you are told to go forth in the cause of Allah , you adhere heavily to the earth? Are you satisfied with the life of this world rather than the Hereafter? But what is the enjoyment of worldly life compared to the Hereafter except a [very] little.
9:39
If you do not go forth, He will punish you with a painful punishment and will replace you with another people, and you will not harm Him at all. And Allah is over all things competent.
9:40
If you do not aid the Prophet - Allah has already aided him when those who disbelieved had driven him out [of Makkah] as one of two, when they were in the cave and he said to his companion, "Do not grieve; indeed Allah is with us." And Allah sent down his tranquillity upon him and supported him with angels you did not see and made the word of those who disbelieved the lowest, while the word of Allah - that is the highest. And Allah is Exalted in Might and Wise.
9:41
Go forth, whether light or heavy, and strive with your wealth and your lives in the cause of Allah . That is better for you, if you only knew.
Add caption


9:42
Had it been an easy gain and a moderate trip, the hypocrites would have followed you, but distant to them was the journey. And they will swear by Allah , "If we were able, we would have gone forth with you," destroying themselves [through false oaths], and Allah knows that indeed they are liars.

At-Tawbah: 38-42



29:6
And whoever strives only strives for [the benefit of] himself. Indeed, Allah is free from need of the worlds.

Al-Ankabut:6

                                                Nahwan Nur Hidayah

Gema tasbih berbunyi sayup kedengaran
zikir dan tahmid menghiasi alam
alunannya yang merdu memuji Ilahi
damai di hati…
Dan sayup terdengar suara azan
memecah sunyi di subuh hari
mengalun merdu suara rindu
menusuk kalbu terasa sayu
Dengarlah adikku dengarlah temanku
dengarlah kakakku dengarlah abangku
dengarlah adikku dengarlah temanku
dengarlah saudara dengarlah semua
Hidayah Allah adakah terasa
kalau masih belum carilah segera
di mana-mana ia pasti ada
cuma diri kita mungkin menolaknya
Terdengar suara merdu
gema bak buluh perindu
memecah sunyi nan syahdu
menusuk terasa sayu

USAH TAKUT UNTUK BERJUANG, KERANA DARI KECIL KITA TELAH BERJUANG. BERJUANG UNTUK HIDUP DIDUNIA. DAN KINI, KITA BERJUANG UNTUK MENEMPAH TEMPAT DI SYURGA. LETIH DISINI HANYA SEMENTARA, KERANA HIDUP DISANA, TIADA AKHIRNYA.

Jumaat, 21 /12 / 2012, Campus Gombak.
Nurul Huda Mamat

17 December 2012

Quite lots yeah iii



Tiada daya untuk kuteruskan perhubungan ini

andai disini tamatnya kisah ini,
biarlah ia bermula dengan muhasabah diri.
bukan kata nista menjadi hiasan diri, 
bukan dusta menjadi penghibur hati,
tapi mencari KEAMPUNAN ILAHI,
agar perhubungan selepas ini, 
bukan seperti bara api,
yang mampu membakar diri.

Moga permulaan selepas ini,
bermula dengan keberkatan Ilahi,
biarpun banyak pahit telah kau tempuhi,
sama2 merendah hati,
koreksi dan muhasabahlah diri sendiri.
kami kini tak mampu berkata lagi,
kerana keputusan telah kalian sepakati,
kalian yakin, mahu berhenti disini.





Name:Dream World Colorful And Delighting Morning Sunrise Pictures Widescreen Wallpapers.jpg,May 3, 2009

13 December 2012

Do not blocking me !!


Just another sadness?


There is a place that I really wanna go,
A place that bountiful with blossom flower,
Lies under it a very clear running water.
Regardless how many people enjoy it,
still; clean and clear.
Peace

My heart,
blocked.
Unable to reach there in the dream.
So sad.
How cruel the people are,
making people dilemma,
think that it was the wrong choice.

Truth,
people have to strive for what they want.
Effort full control.

Remember,
The best plan is from Allah; He knows what is the best.

Dears, lend me your strength,
O my Lord, lend me Your Wise-ness
In this limited time,
allow me to do my best
With your guidance my Dear Lord.

Let me visit the place,
Let me enjoy the calmness,
Let me healthily enjoy the war,
pull out my strength to the utmost
Let me leave with the peace.
Beautiful memories and thankfulness to the Lord,
for giving me this life.

11 December 2012

Quite lots yeah!!!


boy, couple, girl, hands
Buat mu lelaki yg ku kasihi,
Mengenali hakikat hamba yg sebenarnya bukan mudah, bukan?
Ada masa ego terlalu utuh, id-nya apatah lg, menguasai minda.
Personality “tough” menambat hati wanita,

Lantas diusung ke sana ke mari,
Dalam lautan biru, dingin air menderu, hati jadi keliru
Dimana sifat kehambaan?, engkau keliru!
Dan engkau mencari hamba,


Duhai kasihku Kakak,
Utuhnya engkau dengan keagungan ilmu Dia
Terlupa dalam kealpaan; kecintaan pada dunia
Engkau kejari sepenuh hati tanpa berbelah bahagi
Kebahagiaan yg milikNya, engkau curi?


Natijahnya,
Engkau merana sendiri,
Sayangnya engkau hanya rasa ia adalah kelemahan diri,
Harus diperbaiki sebelum kau temui.
Lupakah engkau ia adalah nikmat dari Tuhan yang Maha Pemberi?


Ku simpulkan cerita ini,
Bukanlah hakikat hamba sahaja perlu kita kenali,
Bahkan tapi hakikat tuhan, ya Ilahi.


Moga langkah kita dituntuni, mengenali Rabbul I’zzati,
Dulu, kini dan nanti...
Sejarah biar menjadi saksi, kau robek kejahlan pd hari ini,
Nur-Ilahi,insyaAllah akan menerangi.

nurulhudamamat.blogspot.com
11/12/12
6.40 pm



beautiful as it gives man hopes for tomorrow. will the colors remember us the hell?
that will make people suffer from their mistakes; unrepentant?
repeated all over again.
mischief.




 Nahwan Nur: Gurisan Rasa

Hati rasa sayu
Melihatkan sikap hamba-Mu
Hati rasa syahdu
Memikirkan semua yang berlaku
Mengapa diburu nikmat yang di dunia
Sedangkan ianya tak menjanjikan bahagia
Gunakan mata hati
Leraikan mata nafsu
Dalam mencari erti kehidupan yang hakiki
Wahai Tuhan Yang Esa
Terbitkanlah semula
Rasa cinta mereka pada Islam
Jangan dibiarkan hidup mereka terleka
Menikmati rezeki-Mu yang ada
Peliharalah hati mereka
Agar tidak pudar disirna godaan..syaitan durjana
Ya Allah
Kurniakanlah keinsafan di hati mereka
Ya Rahman
Ikatkanlah hati mereka dengan iman
Ya Rahim
Mudahkanlah perjalanan hidup mereka
Agar bahagia dunia dan akhirat
Dilimpahi rahmat dicucuri berkat
Apa dayaku tak berkuasa
Untuk merubah segalanya
Kerana hidayah adalah milik-Mu
Yang tak terduga
Hanya pada-Mu ya Allah
Kuserahkan segalanya
Cetuskanlah rasa
Tunas keinsafan
Di hati mereka….

18 November 2012

siapa Kita?

Assalamualaikum dan Salam sejahtera buat semua. Pernahkah terlintas dalam fikiran anda bahawa "aku rasa aku langsung tidak berguna"? Salahkah anda berperasaan sedemikian? Tahukah anda bahawa perasaan itu timbul kerana anda masih belum menemui diri anda yg sebenar?
Carilah diri anda ..ayuh bersama-sama kita mencari potensi diri kita.

Simple

Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah.SubhanaAllah..

Struggling with many things. Life, works, studying, love etc. With different challenges. To meet with different people. Bila letih, mengadu pada Ilahi. Ingat pada yg disayangi. Lumrah kan?

Day by day, we pray for "ketetapan imandikurniakan kesabaran, dijauhkan kehinaan dan pelbagai lagi". istiqomah meminta. Pernahkah kita redha dgn ketentuan sebaliknya? Iman manusia ada kala tidak tentu.naik turun. Bila diuji dgn kesihatan ibuku, aku cemas.rasa sedih, khuatir semua ada. Hanya padaNya aku berserah. Mhon diberi kekuatan dan kesihatan yg baik pada ibuku. Aku insan yg lemah.yg punya perasaan. Sayang padanya. Dialah ayah, dialah ibu. ingin ku disampingnya kala dia gembira dan sakit.

Ya Allah, ku pinta dariMu, kuatkanlah ibuku.kurniakanlah dia kesihatan yg baik. Kuatkan diriku jua Ya Rabbi.Ya Qawwi, Ya Rozzak Ya 'Alim..

"We have enjoined on man and woman (to be good) to his/her parents; show gratitude to Me and to thy parents; to Me is (thy final) Goal. If they (parents) strive to make thee join in worship with Me things of which thou hast no knowledge, obey them not; yet bear them company in this life with justice (and consideration) and follow the way of those who turn to Me (in love)" (31:14-15).

The Prophet Muhammad said, may Allah's peace and blessings be upon him: Your Heaven lies under the feet of your mother (Ahmad, Nasai).

 It is narrated by Asma bint Abu Bakr that during the treaty of Hudaibiyah, her mother, who was then pagan, came to see her from Makkah. Asma informed the Messenger of Allah of her arrival and also that she needed help. He said: Be good to your mother (Bukhari, Muslim).

06 October 2012

SEPT-OCT 2012

Simple design but nice..



Psyc of Learning: Animal Training
KL Fest, Danau Kota











Guinea Pig: K.Gegee and Nani was very excited
                                   

KaedFest: Islamic design

Re-Election Day of IIUM, 2nd Oct 2012
REP for Hamidi Zamri



Salamunalaik..
This week is very tiring. Many things happen and taught me about life. It can't be re-undo. Certain things has be done smoothly and some not. sometimes got lucky and and sometimes very unfortunate. Self Reflection had been made.Always. I learn some lessons. :) >3 . now and then, Allah is always Merciful.don't forget that!!
Recharging self with Zikrullah and songs.

Dawud Wharnsby:What did i do today
Oh the moon has come, the day is done,
the night has covered up the sun,
I have stood so often before you to pray,
but I wonder Allah, tell me, what did I do today?
Did I remember the words of Al-Fatihah?
Did I take time to thank you for all that I have?
Did I call on you to guide my way?
Tell me what did I do today?

I have whispered to you as I made Ru?ku
Subhana Rabey?yal Adheem.
But was my faith bright or grey?
Oh Allah, tell me, what did I do today?
Did I smile at my brother?
Was I kind to my Mother?
Did I teach another something I know?
Or did my love of this world lead me astray?
Tell me what did I do today?

Sami Allah hu liman hamida
Rabbana Lakal Hamd.
Sami Allah hu liman hamida
Rabbana Lakal Hamd.

Though I?ve bowed to you with my face in the dust,
Subhana Raby?yal a`la.
The blessings you give I could never repay.
Oh Allah, tell me, what did I do today?
Did I use my time?
Did I use my mind?
If I search my heart what will I find?
The light of your guidance is a glimmering ray,
Tell me, what did I do today?
Oh Allah, Tell me what did I do today?



2:216. Jihad (holy fighting in Allah's Cause) is ordained for you (Muslims) though you dislike it, and it may be that you dislike a thing which is good for you and that you like a thing which is bad for you. Allah knows but you do not know.

3:54. And they planned and Allah (also) planned, and Allah is the best of planners.

Team CONVEST12, thank you so muchhh.. i love u all. and for SRC team and supporters, good luck.. Do your best and support each other. Amanah.. you know how heavy it is..and to all my groups member, COMM1010, PSYC 2999,1090, 2060,2070, RKFQ and CCFM 2052, thanks.you guys is supportive and uhibbukum jiddan. I'll do my best from now on ..

 Yat, Ying, Reen, K.GG, Nani, Mad, Izzat, Hady,Syikin, Zura and Mali
GT;Am,Zul, Safrin, Marzuq, Amirul, Habib, Sadafi, Subkee, Hazroy, Ashamdi, Nazreen, Syakkur, Nadiah,Basirah, Hanif, Musfirah,Hanis, Aisyah, Zati,Menawan, Tihah, Shasya, Mirya, Aishah K,S.Aishah, Aini,  and all GT's family for Convest 12. sorry for not being a very good leader. you guys r daebak!!!










29 August 2012

LETIH

hatiku keletihan, mengingatkan beban,
namunku takkan lupa,  pada Dia yg mencipta..
pastinya DIA tidak,menzalimi hambaNya,

ingatlah, Dia sentiasa, bersama yg sabar dan terus meminta..
namun  jangan pula lupa , untuk menggandakan usaha

disebalik kerisaun itu, ada hikmah yg tersembunyi,
dan disebalik, pengorbanan itu, ada nikmat, yg menunggu.

07 August 2012

MISSING

Swollen nor melting



Counting days left..

Expressing something deep in the heart is not very simple.
not everything will settle with mouth open.
silence ..also not the best solution ever..
avoiding.. its killing beb..

sometimes, we have to end something..and sometimes, we have to be strict..
when something come to your sense, it is a guidance. But somehow, it may need to be revise..

life sometimes is complicated.
wondering.
..it harsh to say..
but i do agree with it.. But many will against it..
but it is my LIFE..

something that i dream of.
something that i wishes all this time.. something that, i want to gain..
i need it.

i need something for my self too..
 tears is not the only thing i want from u..but, tears of joy..share it with me..

 i couldn't share everything with people.. why don't u understand?
i tried to understand..
i did..
but until when?

i tried to forget.
i did..
but for how long?

i am not a machine. i don't have  "delete" button..
am i missing u?
or , .. i just couldn't forget?..
the fact is, i remembering it...



04 June 2012

English or Malay, which one do you prefer?


English and Malay, why this language? English, many people can understand. Not only Malaysian, but Americans, Bangladeshi, Indonesian, and many other people can understand. Why Malay? I think, because Malaysian may understand it more and it will be more touching. But, today I prefer English because; I would like to talk about My Daily Flog (MDF)

(Sigh)… this social networking is a platform for people to share pictures and video.. You can share ur best picture and video. By using this application u can see and get many pictures around the world. At the beginning, many cute, abstract, Islamic, picture u can get. Owh.. it is very interesting.. Some people also try to find spouse, love and etc. There are predators seeking for “food”. But, not many people fall into the trick. 

Leaving it for few month made me quite shock.. Many people become upside down. Huuh.. Many of my acquaintance share “hot” stuff.. Erotic and sexy some said.. O god.. Nude, Porn, Gore.. Many kind of nonsense picture and video.. No wonder many people deactivate their account. Gosh.. Many of them are Muslim… Should I deactivate the account? (Sigh)..

Thinking about this, closing my account is not the best solution for the moment. I decide to report the inappropriate pictures. At least I tried. Besides, I leave a message for the respective persons. Hopefully, they realize what they had done and repent. Hopefully, ameeen.

In the End –Yusuf Islam
You can't bargain with the truth
'Cause whether you're right or you're wrong
We're gonna know what you've done
We're going to see where you belong - in the end

You can't bargain with the truth
Whether you are black or you're white
We're going to know who's right
We're going to see you in the light - in the end

O and every little thing you do
You'd better know it's coming back to you

You can't bargain with the truth
'Cause one day you're gonna die
And good's going high,
And evil's going down - in the end

You can't bargain with the truth
Whether you're old or young
We're going to see what you've done
There'll be nowhere else to run - in the end

You can't bargain with the truth
'Cause whether you're rich or you're poor
You're going to meet at the same door;
You're going to know the real score - in the end

And if you want to help your fellow man
You better start with what is in your hand

You can't bargain with the truth
'Cause whether you're right or you're wrong
We're going to know what you've done
We're going to see where you belong - in the end

You can't bargain with the truth;
'Cause if the world you chose
No further than your nose
Will be where the doors will close- in the end
You can't bargain with the truth
'Cause for those who were deceived
There'll be no reprieve
There'll be no time to believe - in the end

O and every little thing you do
You better know it's coming back to you

You can't bargain with the truth
'Cause one day you're gonna die
And good's going high,
And evil's going down 

Back to the point, I hope those people who are “sleeping”, wake up. Every deed is counted. Hopefully they realize their purpose of life. Hopefully, they will be able to change before it is too late. Sharing all those nonsense picture and video doesn’t give any benefit lol. No matter who u r, Muslim or non Muslim. Maybe u will feel satisfied and happy for short term, but once u realize that ur action give negative impact for u one day, then u will regret.  Allah had gives us Aql to think. Why don’t  you think about it?

According to Wabisah b Ma´ab ra who said: I came to Rasulullah saw who said," you have come to ask about righteous?". "Yes", I answered. He said: ask your own heart for a fatwa. Righteous is when the soul feels peace and the heart feels peace, and Sin is what creates restlessness in the soul, and rumbles in the bosom, even though people give their opinion (in your favor) and continue to do so." HR MUSLIM

Bila tuhan tidak ditakuti (When do u not fear to Allah)
Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi  (when do u not fear to Allah,anything can happen)
Tiap orang tak ketahuan hala hidupnya sendiri (everybody does not know their purpose of life)
Maka rosaklah di sana - sini (then, destruction will occur everywhere)

Ada manusia puja alam sebagai Tuhan (there is people submit to universe)
Mabuk dengan gelombang laut yang menggulung (drunk with the wave)
Digambarkan dengan kata sastra mempesona  (pictured by very beautiful language)
Mereka tenggelam dalam gelombang sastranya (they drown in it)
Dia leka sendiri dengan buah penanya ( they drown in their imagination)

Bagai orang tenggelam dalam lautan menggulung  (just like people drown in the crazy wave)
Tidak tahu tujuan kemana mahu pergi ( do not know where to go)

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan hala hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Ada manusia puja alam sebagai Tuhan
Mabuk dengan gelombang laut yang menggulung
Digambarkan dengan kata sastra mempesona
Mereka tenggelam dalam gelombang sastranya
Dia leka sendiri dengan buah penanya

Bagai orang tenggelam dalam lautan menggulung
Tidak tahu tujuan kemana mahu pergi

Ada juga yang sibuk bercakap dengan emosinya sekali
Mengelilingi seluruh negri kadang - kadang berbohong sesuka hati

Berkata tidak menghotam mengecam orang tak usah dikira
Sudah jadi makan minumnya, sudah jadi makan minumnya

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Ada golongan sibuk dengan kesalahan orang
Seolah - oleh mereka wira agama
Dengan hendak membersihkan agama dari noda
Dan sebenarnya berlaku di depan manusia bukan hidup ????

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Mereka lupa diri sendiri
Mereka sendiri buat dosa
Membeli kereta dan rumah terlibat dengan riba
Anak - anak dan juga istri tededa oleh setiap hari
Berbualan setiap hari tentang kenaikan gaji dan juga pangkat

Hidup sendiri nafsi - nafsi kecuali ada urusan resmi
Yang ada kaitan dengan gaji, yang ada kaitan dengan gaji

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Wahailah amat ketara sekali
Mereka lupa semua itu adalah kesesatan dalam beragama
Kesesatan dalam beragama

Yang punya kuasa berbangga dengan kuasanya
Menggertak manusia setiap hari
Ata - ata dibuat untuk selamatkan diri mereka
Membantu orang bukan deri hatinya sendiri

Jasa - saja disebut berulang - ulang kali
Jasa - saja disebut berulang - ulang kali
Menceritakan dasa kepada manusia
Maka hilanglah pahalanya menipu diri tak disedari
Menipu diri tak disedari

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Tak kurung juga ada di kalangan manusia
Setiap hari memikirkan hendak menghiburkan manusia
Berbagai cara dan gaya dipertunjukkan
Rupanya jiwa mereka sendiri tak terhibur jiwa mereka derita
Tak kurang juga membunuh diri

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini, di sana - sini, di sana - sini 

Lastly, Min Aina antum, ila aina antum. Watch ur action, do not fall continuously into the worldly trap. Allah is The Most Forgiving. Do not shy to ask Him for forgiveness. Be Humble.

Love Ypu All..
Regards: 

Nurul Huda Mamat


31 May 2012

R.I.S.A.U dan R.I.N.D.U..

Mum, i miss u so much. Truly miss u mum. I wish i can be with u now.. taking care of you.. Serve u anything u need.. Mum, the distance between u and me, never erased my love to you.. U r always in my heart.. I wish  i can be with u. Stay beside u..i love yo mum..i love u..

Regards: Nurul Huda Mamat

30 May 2012

I Love You

Aku belum pernah bercinta. Maka aku tidak mahir untuk menjiwai watak orang yang pernah bercinta. Namun aku ingin memegang watak orang yang sedang bercinta. Maka aku mula mengarang.Aku jatuh cinta..yeayyyyy..

. C . I. N . T . A .
Aku ingin menjadi timba. Aku tidak mahu menjadi perigi. Aku percaya, ramai bersetuju denganku.(Kan gadis-gadis? Haha ) Aku minat dia. Tapi aku tidak tahu dia minat aku. Orang ada berkata, kalau kita hendakkan sesuatu, kita kena berkorban. Aku ke dia yang patut berkorban?
Aku memutuskan, kalau kami berjumpa di PWTC hujung minggu ni, mesti kami saling menyukai. (aduih, ade gak orang macam ni..kelakarnya..)
            Hari Ahad, aku bersiap-siap untuk ke PWTC. Aku pilih baju kurung kain kipas dibelakang.  Teman sebilik memuji penampilanku. Cantik. Aku tersenyum. Aku touch up sedikit bibirku yang sedia pink dengan lip ice colour. Hari ini, aku memilih cermin mata tiada bingkai. Orang kata, aku lebih cantik memakai cermin mata tanpa bingkai. Aduh, aku tiada bedak. Sebenarnya, aku sudah lama melupakan bedak. Allergic. Aku melihat diriku di cermin yanG lebih besar dari diriku. Aku tersenyum. Cantik. Gigi putih, kulit tidak berminyak dan bebas jerawat. Tudung berwarna jingga ku kenakan. Labuh. Aku kan Muslimah.
            Siap bersiap, jam casio biru ku kerling. Aduh, aku sudah lambat. Sandal jenama Crocodile aku sarungkan ke kaki ku dan terus berlari anak. Hari ini bas tidak masuk kawasan penempatanku. Aku harus berjalan kaki sejauh 500 meter dahulu sebelum dapat menaiki bas. Sebelum keluar, aku ke kafe untuk untuk membeli alas perut supaya aku tampak segar dan berkeyakinan nanti untuk bertemu si dia. Teh ais dan sandwich menjadi pilihanku pagi ini.
            Sampai diperhentian bas, kawan-kawanku memuji penampilanku. Aku tersenyum sipu. Bas yang ku tunggu datang dua puluh minit kemudian. Kad Rabbit aku sudah tidak banyak nilainya. LRT Masjid Jamek menjadi destinasiku untuk menambah nilai kad. Tidak lupa, aku turut mengeluarkan sedikit wang. Tidak mahu malu nanti bila berhadapan dengan si dia tanpa wang.  Wang kan adalah sangat bernilai.Silap hari bulan, boleh membeli manusia. Zaman sekarang sudah tidak pelik. Aku harus menjaga diriku sebaik mungkin. Dari MJ, aku ke PWTC. 
Ramai la pulak hari ni. Aku menjadi gelisah. Takut andai si dia tidak ku temui. Habislah jodohku. Aku membetulkan tudungku sebelum melangkah kaki menyusut ke dalam lautan manusia. Bergerak dari satu kedai kedai dengan penuh sabar. Aku tekad, kalau pukul dua dia tidak ku temui, aku akan balik. Tiga jam cukup bagiku untuk mencari. Masih banyak perkara yang harus ku lakukan. Setengah jam mencari, dia kelihatan. Wah..
Aku tersenyum gembira. Mengoda pun mungkin juga. Hatiku berbunga riang. Ditepinya ada pemuda yang sangat kacak. Melihat dari raut wajahnya, aku kira dia dari Turki. Kanannya ada pemuda cina. Aku menapak masuk kedai dihadapan dia malu-malu.  Suara adik Muhammad kedengaran. Enak benar dia mengalunkan ayat suci Al-Quran. Damai. Membuatkan aku terasa tenang.
 Aku berpaling melihat si dia. Dia nampak sangat tenang. Aku menjadi gelisah kembali. Kawanku yang datang bersama sudah kehadapan. Lantas aku menyusul mereka dan menarik mereka agar menemaniku ke kedai si dia. Senyumanku langsung tidak lekang dari mulut. Aku terasa di awang- awangan. Arghh..
Aku makin hampir. Tibanya ku disana, aku memegangnya. Aku rasa dunia ni aku yang punya. Aku terus memeluknya. Sudikah dikau menjadi milikku? Aku sudah tidak tahan lagi. Namun tiada jawapan ku peroleh.
Malu menyerbu. Laju ku meninggalkannya. Namun tidak jauh. Aku kembali semula. Memeluknya semula. Dan terus membuat pembayaran. Dia kini milikku..
Tadaaa..
Rm 60, sangat best. less 50% during Pesta Buku di Pwtc.
TGNA..

ngee.. berposing di dpn dewan Karangkraf..Jumpa dgn H.M Tuah Iskandar..

Sempat mendengar Kump.Dhuha membuat persembahan dan melancarkan album mereka :)

Nurul Huda Mamat
30/5/2012